I znowu Black Friday...

jak przetrwać na marketplace'ach i nie zwariować?

Black friday 2024

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Jak co roku, Black Weekend to gorący okres w branży e-commerce.


Dla wielu sprzedawców to najważniejszy dzień w roku, niosący obietnicę wielkich przychodów. E-commerce, zarówno skupiony na własnych sklepach, jak również realizujący sprzedaż na platformach typu marketplace przeżywa w tym okresie prawdziwy boom. Z pewnością jest to godzina prawdy dla logistyki.


Jak się przygotować, by odnaleźć się w tym zakupowym szaleństwie i nie zwariować?

 

Analiza poprzedniego sezonu – nauka na błędach  

Black Friday to konkretna data, ale by we właściwym czasie wszystko zagrało jak należy, projekt black Friday należy otworzyć znacznie wcześniej. Pierwszym krokiem do sukcesu jest analiza wcześniejszych doświadczeń.


1. Co poszło dobrze, a co mogło być zrobione lepiej?
2. Czy jakieś procesy zawiodły w ostatni piątek listopada 2023? Jeśli tak, to dlaczego?
3. Czy produkty spełniły oczekiwania klientów?
4. Czy partnerzy logistyczni zrealizowali swoje obietnice i dostarczyli przesyłki we wskazanym czasie?
5. Czy wysyłka zamówień w nadmiarowej liczbie nie stała się problemem dla magazynu?


Analiza root cause to analiza przyczyn źródłowych. Polega na poszukiwaniu odpowiedzi na to, co i dlaczego może pójść źle. Pomaga ona zidentyfikować problemy, które pojawiły się rok wcześniej. Dzięki temu można wyciągnąć wnioski i lepiej przygotować się na nadchodzący Czarny Piątek.

 

Planowanie działań na Czarny Piątek – precyzyjna organizacja kluczem do sukcesu

Po dokonaniu analizy nadchodzi czas na opracowanie planu. Odpowiednie przygotowanie zasobów magazynowych, technicznych i personalnych jest kluczem do uniknięcia chaosu.
Marketplace’y, jak Amazon czy e-Bay, mają swoją specyfikę, którą trzeba wziąć pod uwagę. Konkurencja jest ogromna, dlatego produkty muszą być nie tylko atrakcyjnie wycenione, ale też dobrze zaprezentowane – szczegółowe opisy i profesjonalne zdjęcia są absolutną podstawą. To jednak elementy, o które należy dbać przez cały rok, nie tylko w piku sprzedażowym, jakim jest Czarny Piątek.

 


Oczywiście przy skali sprzedaży odnotowywanej rokrocznie w tym dniu wszelkie błędy bolą bardziej, ponieważ utracony zysk może być wyższy niż w innych terminach. Jak duże wzrosty sprzedaży widać na niemieckich marketplace’ach?
Według raportów Handelsverband Deutschland (HDE), sprzedaż online podczas okresu promocyjnego obejmującego Black Friday i Cyber Monday stale rośnie. W ostatnich latach odnotowano dwucyfrowe wzrosty procentowe w sprzedaży internetowej.
Amazon i eBay odnotowują wzrost sprzedaży w czasie Black Friday, ale dokładne dane dotyczące liczby zamówień czy marż na tych platformach nie są publicznie dostępne.

 

Technologiczne zagrożenia dla sprzedawców w Black Friday

Sprzedaż na marketplace’ach niweluje jedno ważne ryzyko. Nie musisz martwić się o to, czy infrastruktura Twojego sklepu wytrzyma – nie ma opcji aby serwery takich platform, jak: Amazon, Ebay czy Allegro nie utrzymały wzmożonego zainteresowania klientów. Black weekend to również dla nich ważny moment w ciągu roku.


Co innego systemy obsługujące zamówienia, spływające z tych źródeł. Warto je przetestować i to nie w ostatniej chwili, ale już na kilka tygodni przed wielkim dniem. Wskazane jest zamrożenie wszelkich zmian w konfiguracji i integracjach z dodatkowymi narzędziami na etapie pomyślnie zakończonych testów. To zapewni, że w trakcie zakupowego szału nie okaże się, że coś jednak nie działa idealnie i przez to realizacja zamówień nie przebiega tak sprawnie, jak to było planowane.

 

Magazyn i logistyka – być krok do przodu 

Sprzedaż to sukces, ale tylko częściowy. Zadowolony klient to ten, który otrzyma swoje zamówienie na czas i bez problemów. Z tego względu logistyka odgrywa często kluczową rolę dla udanego Czarnego Piątku. Każde jej potknięcie wpływa bezpośrednio na czas wysyłki zamówień, a w efekcie może przełożyć się na większą ilość zwrotów.


Dostawa bestsellerów koniecznie z wyprzedzeniem
Krok pierwszy to odpowiednie zatowarowanie, aby zapewnić dostępność towaru i nie tracić sprzedaży. Bazując na danych historycznych zrób prognozę zapotrzebowania na produkty. Skup się na bestsellerach – w tym dniu nie może ich zabraknąć.


Im szybciej zadbasz o dodatkowe dostawy tym lepiej. Inni sprzedawcy też szykują się na ten dzień. Nie ryzykuj, że odezwiesz się zbyt późno i dla Ciebie już nie wystarczy.


Upewnij, że dostawa zostanie dostarczona na czas tj. przed Black Friday. Jeśli nie zdąży to to nie dość, że nie skorzystasz na wzmożonej sprzedaży, kiedy wyczerpią się stany magazynowe, to jeszcze zostaniesz ze nadmiarowym zapasem i zamrożonymi środkami.
Tu ważna podpowiedź – przyjazd dostawy do magazynu to jedno, jej wciągnięcie na stan to drugie. Black friday to kumulacja sprzedaży, ale cały ten okres, w którym wypada, można śmiało nazwać gorącym. Uwzględnij to, bo może się okazać, że nie masz kim wciągnąć dostawy na stan, a dopiero wtedy produkty będą dostępne do sprzedaży.


Weryfikacja stanów magazynowych
Kiedy dostawy są już odpowiednio zabezpieczone, sprawdź istniejące stany magazynowe. A dokładnie to, czy stan w systemie WMS zgadza się z tym na półkach. Dodatkowa inwentaryzacja najpopularniejszych produktów na pewno nie zaszkodzi, mimo napiętego grafiku.


Zweryfikuj też, czy Twoja synchronizacja stanów działa bez zarzutu. Jeżeli sprzedajesz w wielu kanałach istnieje ryzyko, że w którymś kanale produkty przestały się synchronizować nawet jakiś czas temu, ale nikt tego nie wyłapał.


W przeciwnym razie ryzykujesz, że zostaniesz z górą zamówień, których nie jesteś w stanie zrealizować. Nie tylko stracisz przychód, ale będziesz też miał dodatkową pracę przy anulowaniu zamówień i tłumaczeniu się (słusznie) zdenerwowanym klientom, dlaczego nie możesz zrealizować ich zamówień. Sprzedajesz na market placach? Obniży się Twój performance, który negatywnie wpłynie na sprzedaż w tygodniach, a w skrajnych przypadkach nawet w miesiącach po black friday. Kiedy do tego dojdą negatywne komentarze od zawiedzionych klientów problemy mogą wpłynąć znacząco na sprzedaż w dłuższym okresie.


Planujesz promocje w tym terminie? Logistyka powinna mieć szansę, aby się przygotować. Jeśli wiesz, które produkty obejmie oferta Black Friday i będą szczególnie popularne – warto je odpowiednio wcześniej spakować i przygotować do wysyłki. Sprzedajesz zestawy? Przygotuj je, by czekały tylko na właściwą etykietę. Współpracujesz z różnymi firmami kurierskimi? Zadbaj o komunikację z nimi, by nie zaskoczyły Cię wcześniejsze godziny odbioru zamówień.


Zespół do zadań specjalnych
W przygotowaniach koniecznie uwzględnij też czynnik ludzki. W okresie największej sprzedaży wprowadź embargo na urlopy. Doświadczony zespół zrozumie, mniej doświadczony warto uprzedzić i wyjaśnić z wyprzedzeniem, skąd taka decyzja.


Otwarta komunikacja przyda się także, by zawczasu ustalić ściągnięcie w kluczowych momentach dodatkowych rąk do pracy z innych działów. Wskazane będzie też zabezpieczenie awaryjnej opcji szybkiego zorganizowania zewnętrznego wsparcia. A stałą kadrę przygotuj na nadgodziny i pracę w sobotę. Dodatkowy gratyfikacja na pewno nie zaszkodzi i nie warto na niej oszczędzać. Finalnie pracujesz na zauważalny zysk i zaufanie klientów.


Pakowanie i odbiór zamówień
Przygotowując się do piku sprzedażowego zapewnij odpowiednią ilość materiałów do pakowania, takich jak kartony, taśma, materiały wypełniające. Łatwo o tym zapomnieć, a może zablokować realizację zamówień.


No i pamietaj, że nawet jeśli wszystko spakujesz na czas, a nie zapewnisz odbiorów to Twoje zamówienia nie wyjadą do klientów. W czasie Q4 miejsce u kurierów odbierających zamówienia jest dobrem deficytowym, a po Black Friday jest tylko gorzej. Jeżeli chcesz zrealizować zamówienia na czas zadbaj o dodatkowy podjazd kurierów albo sam zorganizuj transport do sortowni.

Po Black Friday – czas na analizę, odpoczynek i decyzje

Black friday to dobry moment, by zacząć korzystać z insertów. Kupony rabatowe i informacja o podobnych lub atrakcyjnych produktach w Twojej ofercie, mogą wpłynąć na wzrost ilości dodatkowych zamówień w kolejnych okresach.


Po zakończeniu Black Friday sezon nadal trwa – ale jest to już bardziej regularna sprzedaż, bez nagłego zatrzęsienia zamówień do spakowania. Po świętach przychodzi czas na odpoczynek, ale nie tylko. Ostatnie dni roku lub początek stycznia to czas, by spokojnie przeanalizować doświadczenia nabyte w picku sprzedaży.


Co przyniosło najlepsze efekty? Co można w przyszłości poprawić? Przyjęte rozwiązania sprawdziły się, czy może należy zmienić strategię na bardziej efektywną? Ta analiza błędów pozwoli jeszcze lepiej przygotować się na kolejny rok, nie tylko na listopadowe szaleństwo zakupów.
Jeśli dojdziesz do wniosku, że twoja logistyka nie sprostała wymaganiom rynku, poszukaj partnera, który ma wiedzę i doświadczenie, które rozwiązuje Twoje problemy. Dostarczaj z jednego magazynu z opcją next-day-delivery, czyli dziś zamówienie, jutro dostawa, do Twoich klientów z Polski, Niemiec i z Czech.


Black Friday na marketplace’ach to nie tylko dzień intensywnej sprzedaży, ale przede wszystkim długie przygotowania i przemyślane strategie. Z odpowiednim podejściem może stać się kluczowym momentem w całym Twoim roku sprzedażowym – warto więc zrobić to dobrze.

Porozmawiajmy o Twoich zamówieniach!

 

Masz do nas pytania?

Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą
w ciągu 24 godzin.

 

Jeśli potrzebujesz szybszej odpowiedzi, zadzwoń do nas.

Obsługa klienta

Formularz kontaktowy

    Twoje dane:

    Zaoferuj swoim klientom z Polski, Niemiec i Czech, tanią 1-dniową dostawę.

    Poznaj ofertę

    Uczyń logistykę elementem Twojej 
    przewagi konkurencyjnej.

    99.95% Poziom bezbłędności w realizacji zleceń

    99.95%

    Poziom bezbłędności
    w realizacji zamówień.