Jak walczyć o niemieckiego klienta, sprzedając ze wschodniej Polski?

Jeszcze do niedawna polskie sklepy internetowe – zarówno te małe, jak i większe – skupiały się głównie na rywalizacji cenowej na największym krajowym marketplace. To jeden z największych portali sprzedażowych w naszej części Europy, jednak z perspektywy rosnącej konkurencji rynkowej i coraz wyższych oczekiwań klientów, warto poszerzyć horyzonty. W końcu świat e-commerce nie kończy się na jednym portalu, a dziś coraz częściej walczymy nie tylko o klienta z Polski, ale także o tego z zagranicy, w tym o klienta niemieckiego – wymagającego, szukającego jakości, ale również szybkiej i wiarygodnej obsługi. Jak walczyć o niemieckiego klienta, sprzedając ze wschodniej Polski? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak można rozwiązać ten problem.
Nie ma wątpliwości, że Amazon, eBay czy Kaufland.de to kluczowe platformy zakupowe w zachodniej części naszego kontynentu. I choć potencjał sprzedaży na nich jest ogromny, to polskim firmom, szczególnie tym zlokalizowanym we wschodniej części naszego kraju, może być trudniej sprostać logistyce na poziomie, którego oczekują nasi zachodni sąsiedzi.
Tutaj niestety widać jak na dłoni, że w logistyce faktyczne odległości mają duże znaczenie. Wystarczy przyjrzeć się realiom: od Rzeszowa czy Białegostoku do niemieckiej granicy jest bardzo daleko, a klienci nie zważając na to oczekują szybkich dostaw.
Skoro więc lokalizacja nie sprzyja, to czy w ogóle warto walczyć o niemieckiego klienta, sprzedając ze wschodniej Polski? Odpowiedź brzmi: jak najbardziej!
Potencjał rynku niemieckiego jest ogromny, a siła nabywcza klientów nieporównywalna z wieloma innymi regionami Europy. Nie zawsze jednak można (lub chce się) budować własne centrum dystrybucyjne przy zachodniej granicy, inwestować w magazyny czy zatrudniać dodatkową ekipę do szybkiego pakowania zamówień. ( …a jeśli serio o tym myślisz, to przeczytaj nasz tekst o Koszcie własnej logistyki )
Rozwiązanie jednak istnieje i w polskim e-commerce staje się coraz bardziej popularne. Jest to outsourcing logistyki – a konkretniej usługa fulfillmentu, oferowana przez firmy takie jak Mercheo.
Co tak naprawdę komplikuje sytuację przedsiębiorcy ze wschodnich regionów kraju?
Odległość.
Wynikają z niej problemy takie jak:
Długi czas dostawy
Transport z Rzeszowa, Lublina czy Białegostoku do Berlina, Hamburga czy Monachium to setki kilometrów i konieczność pokonania granicy. Takie odległości generują wysokie koszty. Nie chodzi tu jedynie o cenę paliwa, ale o ryzyko uszkodzeń przy przeładunkach i opóźnień (choćby przez warunki drogowe czy zatory na autostradach).
Bardzo wczesny cut off – te odległości sprawiają, że cut off dla zamówień, które mają dotrzeć kolejnego dnia, jest w oddalonych od celu lokalizacjach magazynów bardzo wczesny. A to powoduje, że tracisz zainteresowanie potencjalnych klientów i sprzedaż, jaką mogliby wygenerować. Klienci na Zachodzie, szczególnie ci korzystający z Amazon Prime czy zamawiający z dużych sklepów online, przyzwyczajeni są do otrzymywania towaru następnego dnia. Sprzedawca nie zawsze musi oferować „same day delivery”, to jednak standard w stylu „kup do 13:00, dostawa jutro” bywa trudny do spełnienia przy dużej odległości magazynu od klienta.
Wysokie oczekiwania niemieckich klientów – kupujący w Niemczech często zwracają uwagę na solidne pakowanie, klarowne informacje o wysyłce i łatwe procedury zwrotów. Przy dużej odległości i ograniczonych zasobach logistycznych łatwo o przeoczenie detalu, który będzie kosztował nas nieprzychylną opinię i utratę zaufania.
W Polsce często koncentrujemy się na oferowaniu produktów w możliwie najniższej cenie. Niemiecki klient ceni sobie oczywiście dobrą okazję, jednak nie mniej ważny jest dla niego profesjonalizm obsługi – w tym szybka dostawa, rzetelna komunikacja i bezproblemowe zwroty. Jeżeli chcemy skutecznie zawalczyć o tego odbiorcę, musimy myśleć nie tylko o marży, ale o holistycznym doświadczeniu zakupowym (tzw. customer experience).
Wielu polskich sprzedawców zauważa, że konkurowanie tylko ceną to droga donikąd. Zamiast ciąć koszty na każdym kroku, rozsądną drogą wydaje się optymalizacja procesów logistycznych. Przy sprawnej logistyce i terminowych dostawach do Niemiec można zbudować przewagę konkurencyjną, która nie będzie jedynie pogoń za najniższą ceną.
To jest ten moment, kiedy opowiemy Ci, jak Mercheo może pomóc w rozwiązaniu Twoich problemów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy we wschodniej Polsce i rozważasz ekspansję na rynek niemiecki (bądź inny zachodni), to z pewnością zainteresuje Cię nasza oferta outsourcingu logistyki.
Kiedyś przedsiębiorcy próbowali oszczędzać na wszystkim, wykonując wiele zadań samodzielnie: od księgowości po pakowanie przesyłek. Z biegiem czasu rynek i prawo podatkowe okazały się jednak zbyt zawiłe, a zarządzanie magazynem w pojedynkę – zbyt obciążające i kosztowne, zwłaszcza jeśli firma chciała się skalować i wchodzić na nowe rynki.
Dziś coraz więcej sprzedawców rozumie, że skorzystanie z usług zewnętrznych specjalistów daje swobodę działania i pozwala skupić się na tym, co robią najlepiej: tworzeniu oferty, dbałości o markę, pozyskiwaniu klienta. Logistyka, zarządzanie stanami magazynowymi, obsługa zwrotów czy kontakt z kurierami to zadania, które można bezpiecznie powierzyć firmie zewnętrznej, zachowując pełną kontrolę nad przepływem informacji.
W Mercheo przejmujemy na siebie cały proces realizacji zamówień: magazynowanie towaru, kompletację przesyłek, pakowanie, etykietowanie, wysyłkę, a także obsługę zwrotów czy reklamacji.
Jak to działa? Wystarczy, że przekażesz towar do centrum logistycznego Mercheo, zintegrowanego z Twoim sklepem internetowym (lub kontem na marketplace), a my zadbamy by paczki trafiały do klientów – szybko i bez błędów.
Rozwijający się e-commerce wymusza coraz wyższe standardy obsługi. Niskie ceny to za mało, by zdobyć lojalność wymagającego niemieckiego klienta. Kluczowa jest niezawodność. A ta w znacznej mierze zależy od sprawnej logistyki i terminowych dostaw.
Z perspektywy przedsiębiorcy ze wschodniej Polski wciąż można wyróżnić się pozytywnie na niemieckim rynku, nawet jeśli towar musi „przejechać” kawał drogi. Wymaga to jednak dużej elastyczności i – co tu kryć – odpowiedniego zaplecza magazynowego, najlepiej położonego bliżej zachodniej granicy. Zamiast budować kolejną halę czy przenosić cały biznes, bez porównania łatwiej (i często taniej) jest skorzystać ze wsparcia profesjonalistów – takich jak Mercheo.
Mercheo współpracuje z różnymi przewoźnikami, co oznacza, że Twoi klienci mogą wybrać preferowaną formę dostawy. To szczególnie ważne w przypadku niemieckiego rynku, gdzie usługi kurierskie i sieć paczkomatów (zwłaszcza tzw. „Packstation”) są mocno rozwinięte. Gdy paczka startuje z centralnego magazynu bliżej zachodniej granicy, klient otrzymuje ją o wiele szybciej, a przy tym koszty takiej dostawy będą znacznie niższe.
Utrata kontroli nad zamówieniami bywa główną obawą przedsiębiorców, którzy wahają się, rozważając przetestowanie outsourcingu. System Mercheo udostępnia panele na żywo, gdzie można śledzić zapasy, status realizacji, a nawet monitorować zwroty. Klient końcowy praktycznie nie odczuwa, że jego zamówienie jest realizowane przez firmę zewnętrzną – proces przebiega płynnie, a wizerunek marki pozostaje nienaruszony.
W sezonie świątecznym czy podczas wyjątkowych kampanii marketingowych (np. Black Friday, Cyber Monday) nie musisz martwić się, czy masz wystarczająco dużo rąk do pracy, ani czy magazyn pomieści wszystkie zamówione towary. Mercheo dostosowuje się do Twoich potrzeb. Płacisz tylko za realnie wykorzystaną powierzchnię i rzeczywistą liczbę realizowanych zamówień. W szczycie nie przepłacasz za koszty stałe, a poza sezonem nie marnujesz zasobów, które inaczej stałyby puste.
Prowadzenie własnego magazynu nierzadko wymaga kosztownych inwestycji w systemy informatyczne, automatyczne linie pakujące czy robotykę. W modelu outsourcingu logistycznego i fulfillmentu to centrum logistyczne ponosi wydatki na innowacje. Ty – jako klient – korzystasz z technologii, która podnosi jakość obsługi, skraca czas kompletacji i minimalizuje ryzyko błędów.
Zlecając logistykę na zewnątrz, możesz skupić się na innych obszarach działalności: marketingu, rozwoju oferty produktowej, kontaktach z dostawcami, a nawet planowaniu wejścia na kolejne rynki. Odpowiedzialność za codzienną obsługę przesyłek spoczywa na zespole specjalistów.
W Mercheo nie jesteś traktowany jak „kolejny anonimowy klient”. Firma stawia na partnerskie relacje, oferując wsparcie dedykowanego menedżera. Masz zatem pewność, że w razie nagłych sytuacji bądź wątpliwości ktoś szybko zareaguje i pomoże rozwiązać problem.
Wielu przedsiębiorców, którzy wyrośli z własnego małego magazynu i boją się kolejnych inwestycji, zadaje sobie pytanie: „Czy naprawdę warto przenosić logistykę na zewnątrz?”. Odpowiedź zależy od skali biznesu i planów jego rozwoju. Jeśli chcesz stale poszerzać grono klientów, także za granicą, i nie chcesz samodzielnie borykać się z logistycznymi utrudnieniami, związanymi z lokalizacją firmy w dużej odległości od granicy, outsource’owanie usług w tym zakresie może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Kalkulacja nie sprowadza się tylko do porównania stawki za wynajem magazynu czy kosztów kuriera. Należy uwzględnić czas, energię i zasoby ludzkie, które można przeznaczyć na rozwijanie sklepu, promocję i budowę marki, zamiast walczyć z piętrzącymi się paczkami i wyzwaniami logistycznymi.
Ekspansja na rynek niemiecki to niewątpliwie świetna szansa na rozwój biznesu. Rynek jest duży, a klienci skłonni zapłacić więcej za towar, którego poszukują i szybką dostawę. Jeśli jednak obawiasz się, że geograficzne położenie Twojej firmy utrudni dostarczanie zamówień wystarczająco szybko, sprawdź ofertę Mercheo i rozważ outsourcing logistyki.
Żyjemy w epoce specjalizacji. Tak jak wielu przedsiębiorców przekonało się w końcu do korzystania z biur rachunkowych, tak dziś e-commerce przekonuje się do outsourcingu logistyki. I słusznie – bo to najszybsza droga do profesjonalnej obsługi, mniejszej liczby błędów i realnej szansy na sukces także na zachodnich marketplace’ach.
Jeżeli więc naprawdę chcesz walczyć o niemieckiego klienta postaw na modele, które już działają, i dołącz do grona polskich sprzedawców skutecznie podbijających zachodni rynek.
Porozmawiajmy o Twojej sprzedaży crossborder.
Zapraszamy na nasze stoisko na Targach eHandlu.
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą
w ciągu 24 godzin.
Jeśli potrzebujesz szybszej odpowiedzi, zadzwoń do nas.
Poziom bezbłędności
w realizacji zamówień.