Opakowanie, jako klucz do budowania świadomości marki

Opakowanie w budowaniu świadomości marki

Jeszcze zanim zakupy online zdominowały naszą codzienność, starannie zaprojektowane opakowanie miało swój urok, a co ważniejsze: ogromne znaczenie w przyciąganiu uwagi klienta.


Kiedy sprzedaż internetowa nabrała rozpędu, rola wizualnej funkcji opakowania zmniejszyła się, ustępując praktycznym cechom, takim jak przede wszystkim zabezpieczenie towaru. Później do kwestii ochrony doszły także wymiary opakowań, kiedy firmy kurierskie mocno doprecyzowały wielkościowe przedziały cenowe. Dziś wróciliśmy jednak do sytuacji, kiedy poza wyżej wymienionymi elementami ogromnego znaczenia znowu nabierają wizualne aspekty opakowania.


Dlaczego? Zastanów się – jakie uczucia buduje w Tobie przesyłka opakowana w brązowy karton i zaklejona brązową taśmą? Zapewne żadne… no właśnie. A to również uczucia, już te na etapie dostawy towaru decydują o tym, jak zapamiętana zostanie transakcja.


Dowodem mogą być popularne filmiki z serii #unboxing. Z zasady są to filmy przedstawiające rozpakowanie produktu właściwego, ale często zdarza się, że sieć obiegają również materiały z otwierania przesyłek kurierskich.


Pierwsze wrażenie – opakowanie jako wizytówka marki

Pierwszy fizyczny kontakt klienta z marką e-commerce następuje właśnie w chwili otrzymania opakowania. To ono może wywołać uśmiech, zaskoczenie czy zachwyt – emocje, które budują lojalność i pozytywne skojarzenia z marką. Pierwsze wrażenie jest kluczowe – konsument w ciągu kilku sekund wyrabia sobie opinię na temat marki na podstawie opakowania. Indywidualnie zaprojektowane potrafi wyróżnić Cię na tle konkurencji i zapadać w pamięć klienta, stając się nieodłącznym elementem doświadczenia zakupowego. W efekcie rośnie szansa, że klient zapamięta Cię i są bardziej skłonny do ponownych zakupów oraz rekomendacji marki innym.


Opakowanie jako narzędzie marketingowe

Opakowanie przesyłki kurierskiej przestało pełnić jedynie funkcję ochronną produktu podczas transportu. Stało się istotnym elementem strategii marketingowej. Estetyczne, oryginalne i spójne z wizerunkiem marki opakowanie może zachęcić klienta do ponownego zakupu oraz polecenia produktu innym. Może być też dodatkowym kanałem komunikacji z klientem, przekazując wartości marki, misję czy informacje o innych produktach. Nie bez znaczenia jest również fakt, że atrakcyjne opakowanie często trafia do mediów społecznościowych klientów, zwiększając zasięg marki bez dodatkowych nakładów na reklamę. Każdy z nas lubi dostawać ładne rzeczy. Część z nas jest gotowa się tym pochwalić publicznie.


Wyzwania w zarządzaniu opakowaniami
dla e-commerce

Dla właścicieli sklepów internetowych, zarządzanie opakowaniami może stanowić spore wyzwanie. Obejmuje to nie tylko wybór odpowiednich materiałów, ale także ich magazynowanie, personalizację i dostosowywanie do różnych produktów.

Trzeba jednocześnie zadbać o efektywność kosztową, czyli odpowiednio duże partie opakowań w wybranych rozmiarach i ekologię, poprzez przesyłki dopasowane do wielkości towaru, ponieważ coraz większa ilość odbiorców zwraca na to uwagę i piętnuje publicznie ślad węglowy generowany przez przesyłki wypełnione w 10% towarem…, co w praktyce oznacza konieczność znalezienia złotego środka między jakością, a ceną opakowań.

 


Projektowanie ich to kolejny ważny aspekt – co ma nieść ze sobą personalizowane opakowanie? Czy tylko logo, czy może obietnicę?


Przykład: https://tantis.pl/
Księgarnia Tantis to przykład rozszerzonej komunikacji, co widać m.in. w tym filmie .

Poza spełnieniem przesłanek praktycznych, takich jak ochrona i dopasowany do produktu rozmiar przesyłki, który nie generuje dodatkowego kosztu, mamy tu jasną komunikację, czym Tantis się zajmuje. Tę informację niosą postacie z książkami.


Jest też obietnica – w tym wypadku łatwo dostępnej rozrywki – zgodnie z ilustracją czytać można wszędzie! No i jest też dbałość o środowisko – w paczce nie ma pustych przestrzeni ani zbędnych wypełniaczy, a sam karton może stać się kolorowanką dla jakiegoś malucha – czyli recykling. I od razu mamy tu budowanie świadomości marki, bo kilkulatek kolorujący karton zapamięta nazwę firmy, zwłaszcza jeśli dostanie takich kolorowanek kilka dzięki zamówieniom ze swoimi bajkami, a za kilka lat sam zacznie przygodę z zakupami w Internecie.


Jeśli Tantis ma strategię budowy pozycji, która zapewni stabilność na dziesięciolecia, to właśnie kształci swoich przyszłych klientów! To oczywiście wniosek z przymrużeniem oka, ale warto pamiętać też o szerokich działaniach marketingowych, które realizuje opakowanie produktu.


Myśląc o opakowaniu nie zamykaj się tylko na jego zewnętrzną część. Zastanów się, czy kupując Twój towar klienci chcą jedynie dostać najtańszą opcję, czy może inwestują w niego tyle, że dodatkowy koszt delikatnego opakowania wewnątrz paczki (np. delikatny pergamin o pięknym zapachu otaczający kaszmirowy sweterek wewnątrz kartonu) nie sprawi, że odbiorca paczki poczuje się potraktowany wyjątkowo. Jeśli tak, na pewno zapamięta markę, która sprawiła mu radość.


Praktyczne wskazówki dla właścicieli sklepów e-commerce

Aby skutecznie wykorzystać opakowanie w budowaniu świadomości marki, warto zacząć od analizy potrzeb. Zastanów się, jakie są oczekiwania klientów i jakie wartości chcesz przekazać. Wybór odpowiednich materiałów jest kluczowy – postaw na jakość, ale też ekologię. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na ekologiczne aspekty opakowań. Inwestuj nie tylko w ładne pudełka, lecz także w obrandowane zabezpieczenia, które wzmocnią rozpoznawalność Ciebie jako sprzedawcy. Są bardziej uniwersalne niż same kartony i mogą zastąpić branding na wielu rodzajach opakowań.


Zadbaj o spójność wizualną, aby opakowanie było zgodne z identyfikacją wizualną marki i budziły naturalne skojarzenia z nią. Kolory, czcionki i styl powinny odpowiadać tym używanym w innych materiałach marketingowych. Rozważ dodanie elementów personalizowanych, takich jak imienne podziękowanie, kod rabatowy, drobny upominek czy… zapach. Takie gesty budują pozytywne relacje z klientami.


Postaraj się, by całość była powtarzalna i kojarzyła się z Twoją marką.
Branding przesyłek ma bardzo wiele zalet, ale pamiętaj też o zagrożeniach.


Przesyłki z drogimi przedmiotami, takimi jak biżuteria czy niewielka elektronika nie powinny być obrandowane. Znane marki kojarzące się z tego typu towarami przyciągają uwagę i zwiększają ryzyko kradzieży.


W tym wypadku kluczem jest odpowiedni balans – estetyczna, kojarzona z marką forma i opakowanie wewnętrzne, ale jednocześnie rozsądny poziom dyskrecji. Stawiając na umiejętne połączenie stylu z funkcjonalnością, można wyróżnić się wśród konkurencji i zaskoczyć klientów.


Outsourcing procesów logistycznych– naturalny krok w rozwoju biznesu

Jeśli zdecydujesz się na współpracę z firmą zewnętrzną, wybierz taką, która zrozumie Twoje potrzeby i będzie w stanie dostosować się do specyfiki biznesu. Sprawdź jej doświadczenie, referencje i ofertę usług, aby mieć pewność, że współpraca będzie owocna.


Opakowanie w e-commerce odgrywa kluczową rolę w budowaniu świadomości marki i lojalności klientów. Cały proces logistyczny to zwieńczenie zamówienia, które ma ogromny wpływ na finalną opinię klienta.


Szukasz firmy, która zrealizuje fulfillment twoich zamówień i zajmie się opakowaniami?

Porozmawiajmy o Twoich zamówieniach!

 

 

Masz do nas pytania?

Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą
w ciągu 24 godzin.

 

Jeśli potrzebujesz szybszej odpowiedzi, zadzwoń do nas.

Obsługa klienta

Formularz kontaktowy

    Twoje dane:

    Zaoferuj swoim klientom z Polski, Niemiec i Czech, tanią 1-dniową dostawę.

    Poznaj ofertę

    Uczyń logistykę elementem Twojej 
    przewagi konkurencyjnej.

    99.95% Poziom bezbłędności w realizacji zleceń

    99.95%

    Poziom bezbłędności
    w realizacji zamówień.